Aminokwasy — korzyści zdrowotne wynikające z suplementacji

0
230
BCAA aminokwasy
Stosując aminokwasy BCAA możemy znacznie dłużej ćwiczyć bez uczucia zmęczenia | fot.: materiał partnera

Aminokwasy biorą udział w wielu niezbędnych procesach zachodzących w organizmie człowieka. Szczególną popularność zyskały wśród sportowców, którzy cenią sobie szybką regenerację organizmu. Kto jeszcze powinien stosować aminokwasy i jakie są korzyści z ich dostarczania?

Co to są aminokwasy?

Aminokwasy to związki organiczne pełniące wiele ważnych funkcji. W wyniku procesu ich łączenia tworzą się bowiem białka, będące podstawowym budulcem organizmu. Zasadniczo aminokwasy dzieli się na dwie grupy, przy czym obie są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Aminokwasy egzogenne, czyli te, których organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem, oraz aminokwasy endogenne, podlegające syntezie w organizmie. O dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości aminokwasów powinny myśleć zwłaszcza osoby uprawiające sport. Jednak to nie jedyna grupa, dla której temat aminokwasów jest ważny. 

Rola aminokwasów w organizmie

Wbrew panującej opinii, suplementy zawierające aminokwasy nie są zarezerwowane wyłącznie dla zawodowych sportowców. Ze względu na ich właściwości anaboliczne i antykatabolicznie, coraz częściej sięgają po nie również sportowcy amatorzy i osoby wykonujące pracę fizyczną. Aminokwasy wpływają pozytywnie na przyrost i rozbudowę masy mięśniowej oraz pomagają zachować beztłuszczową masę ciała. Dodatkowo potwierdzono, że aminokwasy wspomagają regenerację mięśni po wzmożonej aktywności fizycznej.

Korzyści zdrowotne wynikające z uzupełniania aminokwasów egzogennych

Wyróżniamy 20 aminokwasów białkowych, w tym między innymi enyloalaninę, glicynę, izynę, kwas glutaminowy i kwas asparaginowy. Osoby, których styl życia wymaga zwiększonej aktywności fizycznej, powinny zwrócić uwagę na aminokwasy rozgałęzione BCAA, należące do grupy aminokwasów egzogennych. Przyspieszają one bowiem tempo syntezy białek i zapewniają dodatkową energię w chwilach, gdy organizm nie ma dostępu do glukozy bądź kwasów tłuszczowych. Dodatkowo wspomagają procesy naprawcze mięśni. Aminokwasy pełnią wiele ważnych funkcji i to nie tylko budulec białek. Warto zatem uzupełnić dietę w produkty z dużą zawartością tych składników odżywczych oraz pomyśleć o odpowiedniej suplementacji.

Inne korzyści stosowania aminokwasów BCAA

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, osoby uprawiające intensywniejszą aktywność fizyczną powinny zwrócić uwagę zwłaszcza na aminokwasy BCAA, wykazują one bowiem najsilniejsze działanie antykataboliczne. Katabolizm mięśniowy polega na czerpaniu energii z białek mięśniowych wówczas, gdy rezerwy energetyczne w organizmie są już wyczerpane. Przyjmując aminokwasy BCAA rozszerzamy możliwości energetyczne organizmu i chronimy mięśnie przed uszkodzeniem na skutek procesów katabolicznych.

Co więcej, stosowanie aminokwasów rozgałęzionych BCAA pomaga w zredukowaniu zmęczenia podczas treningu. Wszystko za sprawą waliny, czyli jednego z aminokwasów, który ogranicza dostęp tryptofanu do mózgu. Tryptofan podwyższa poziom serotoniny, która jako hormon snu nie jest pożądana podczas treningu. Stosując aminokwasy BCAA możemy zatem znacznie dłużej ćwiczyć bez uczucia zmęczenia. Oczywiście nie możemy zapominać, że najważniejsze w zdrowym stylu życia jest dostarczanie do organizmu optymalnej ilości składników odżywczych za pomocą diety. Stosowanie suplementów z aminokwasami może jednak pomóc uzupełnić pewne braki i wesprzeć organizm podczas intensywnego wysiłku.

Materiał partnera