Skąd czerpać wapń?

0
554
Produkty bogate w wapń
Zdecydowanie najlepszym źródłem wapnia jest mleko oraz jego przetwory. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Rola wapnia w organizmie jest bardzo istotna. Większości osób kojarzy się on jedynie z utrzymaniem zdrowych kości, mięśni i zębów. Jednak przyczynia się też do prawidłowego krzepnięcia krwi, utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Wapń pomaga również w utrzymaniu prawidłowego przekaźnictwa nerwowego, funkcjonowaniu enzymów trawiennych, bierze udział w procesie podziału i specjalizacji komórek. Potrzebuje go zatem każdy na każdym etapie życia.

Produkty mleczne – najlepsze źródła wapnia

Zdecydowanie najlepszym źródłem wapnia jest mleko oraz jego przetwory. Osobom, które nie lubią produktów mlecznych lub nie mogą ich spożywać, zaleca się spożywanie produktów pochodzenia roślinnego bogatych w wapń.

Osoby, które nie lubią smaku tradycyjnego mleka, mogą je zastąpić produktami mlecznymi fermentowanymi lub przyrządzać potrawy na bazie mleka. Jest przecież tyle możliwości! Można przygotowywać desery, takie jak budynie, czy sięgać po gotowe produkty, jak jogurty, maślanki i kefiry. Co istotne, nawet osoby z nietolerancją laktozy mogą spożywać te ostatnie. Niedostateczna wiedza często sprawia, że alergicy całkiem rezygnują z produktów mlecznych, tymczasem mogą oni sięgać po fermentowane napoje mleczne, gdyż obecna w nich częściowo rozłożona laktoza jest o wiele łatwiejsza do strawienia.

Gdzie jeszcze znajdziemy wapń?

W nieco trudniejszej sytuacji niż osoby nietolerujące laktozy na pewno są weganie. Osoby, które wykluczyły z diety produkty zwierzęce, nie sięgną też po bogate w wapń ryby – a zawierają go dużo zwłaszcza ryby, które spożywa się razem z ościami np. szprotki. Każdy jednak może pozyskiwać wapń z roślinnych źródeł, jakimi są warzywa. Można go znaleźć między innymi w warzywach liściastych oraz nasionach roślin strączkowych – warto więc spożywać je jak najczęściej.

Suplementy diety z wapniem

Zażywanie dobrego suplementu diety, który zawiera odpowiednią ilość wapnia naturalnego pochodzenia, jest znakomitym sposobem na uzupełninie swojej diety w ten ważny makroelement. Może to być na przykład wapń z muszli ostryg, które wydobywane są w okolicach Wysp Karaibskich, czyli z wód wyjątkowo czystych. Suplement diety powinien zawierać też witaminę D, która ułatwia wchłanianie i wykorzystanie wapnia w przewodzie pokarmowym. Innym składnikiem, który wpływa pozytywnie na kości, mięśnie i zęby jest magnez, więc warto sięgnąć po preparat zawierający te 3 substancje.

Artykuł powstał przy współpracy z https://www.vitrumcalcium.pl/


Materiał partnera zewnętrznego