Zdrowsze zamienniki białego cukru – czego użyć zamiast?

0
82
biały cukier w kostkach
Choć rzadko zdajemy sobie z tego sprawę, cukier znajduje się obecnie niemal we wszystkim | fot.: stock.adobe.com

Łyżeczka cukru do herbaty, batonik na drugie śniadanie, czy miska muesli – brzmi całkiem niewinnie, prawda? Jednak w efekcie każdy z nas spożywa dziennie aż około 10 łyżeczek białego cukru. Co więcej, okazuje się, że najwięcej cukru w ciągu dnia wypijamy! Napoje gazowane i energetyczne to prawdziwa bomba kaloryczno-chemiczna. Warto zastanowić się nad swoimi codziennymi wyborami i zadbać o swoje zdrowie.

Cukier – biała śmierć?

Choć rzadko zdajemy sobie z tego sprawę, cukier znajduje się obecnie niemal we wszystkim – nawet w wędlinach! Na co dzień nie myślimy o tym, ile tak naprawdę spożywamy cukru oraz jakie konsekwencje niesie to dla naszego zdrowia. Otyłość, cukrzyca, insolinooporność – to tylko niektóre choroby cywilizacyjne spowodowane właśnie nadmiernym spożyciem cukru. Również próchnica, a w efekcie częstsze wizyty u stomatologa, to jeden ze skutków nadużycia cukru. Czym więc możemy zastąpić biały cukier?

Stewia

Stewia to roślinny zamiennik cukru, które poleca się szczególnie osobom na diecie oraz uczulonym na sacharozę. Jej największą zaletą jest niskokaloryczność. Dzięki temu, że jest aż 200 razy słodsza od cukru, możemy też stosować jej zdecydowanie mniej. W kuchni wykorzystuje się zarówno liście świeże, jak i suszone czy sproszkowane. Stewia ma działanie prozdrowotne, jest źródłem witaminy B, C oraz minerałów. Działa także przeciwzapalnie. Ważne jednak, aby wybrać stewię z dobrego źródła, jak najmniej przetworzoną. 

Ksylitol (cukier brzozowy)

Choć ksylitol nazywany jest cukrem brzozowym, musimy uważać i uważnie czytać etykiety, ponieważ obecnie pozyskuje się go również z kukurydzy. Jest on, podobnie jak stewia, słodszy od cukru, wobec czego można go użyć w mniejszej ilości. Ponadto, ksylitol jest jest mniej kaloryczny od cukru i posiada niski indeks glikemiczny. Ksylitol szczególnie dobrze wpływa na stan naszych zębów, ponieważ nie fermentuje on w kontakcie  z bakteriami, przywraca prawidłowe pH jamy ustnej, a także pobudza ślinianki. Redukuje on także kamień nazębny. Jeśli więc chcemy zrezygnować z cukru szczególnie ze względu na próchnicę, warto przerzucić się na ksylitol. 

Erytrytol

Nazywany jest najzdrowszym zamiennikiem cukru. Jest krewnym ksylitolu, jednak ma niższy indeks glikemiczny i jest mniej kaloryczny, przez co świetnie sprawdzi się u diabetyków oraz osób na diecie bezcukrowej. Smakuje on niemal identycznie jak cukier.

Cukier muscovado

To nierafinowany cukier trzcinowy. Jest on o wiele zdrowszy od klasycznego brązowego cukru. Charakteryzuje go ciemnobrązowy kolor i karmelowy smak. Posiada nieocenione właściwości odżywcze, ze względu na które jest porównywany z miodem. Cukier muscovado świetnie wpływa na krew, posiada cały szereg minerałów, m.in. magnez, żelazo, wapń, fosfor, witaminę C i witaminy z grupy B. W cukrze muscovado znajdziemy również błonnik i antyoksydanty. 

Materiał partnera