Pyszne i zdrowe przekąski? Jasne, że tak!

0
108
zdrowe przekąski
Zdrowe przekąski to doskonałe zastępstwo dla tradycyjnych snacków, pamiętajmy jednak, że nie możemy jeść ich bez opamiętania | fot.: stock.adobe.com

Przekąska raczej nie kojarzy nam się z czymś zdrowym i wartościowym. Ale może pora odczarować ten mit i zamienić niezdrowe podjadanie na pełnowartościowe, zdrowe przekąski?

Podjadanie dotyczy każdego z nas, ale nie każdy podjada niezdrowo. Niestety najłatwiej jest będąc w sklepie iść do działu z ciastkami, potem zerknąć jeszcze, co dobrego znajduje się na regałach z chrupkami i chipsami, a całość uwieńczyć najlepiej słodkim gazowanym napojem. Jest to proste i niewymagające wysiłku rozwiązanie. Jednocześnie jest to też wyraźna droga do otyłości, cukrzycy i miażdżycy. Dlatego jeśli poszukujemy i potrzebujemy przekąsek, warto poszukać zdrowszych i lepiej zbilansowanych rozwiązań niż wskazane wyżej. Zwłaszcza jeżeli okaże się, że ich kupienie lub przygotowanie jest również dziecinnie łatwe.

Co zdrowego do chrupania wybrać?

Chyba wszyscy kojarzymy to uczucie, kiedy wieczorem oglądamy film lub serial zwyczajnie mamy ochotę coś pochrupać. Nie utrudnimy sobie szczególnie życia zamieniając chipsy na paluszki. Paluszki zawierają dużo mniej tłuszczu i soli, są zdrowsze i również nie wymagają żadnego przygotowania. Dla spragnionych nowości i ciekawej alternatywy dla chipsów stworzono także ziemniaczane chipsy białkowe zawierające ponad 22% białka i dużą ilość błonnika.

Zdrową, choć również dość kaloryczną alternatywą są orzechy. Najlepiej włoskie lub orzechy nerkowca. Ważne by nie były w chrupiącej skorupce ani karmelu, czy innej polewie. Orzechy mają dużą zawartość tłuszczu, a zatem w ich przypadku nie można przesadzić z ilością, ale z pewnością zastąpienie niezdrowych przekąsek orzechami będzie korzystne dla zdrowia.

Świetną i zdrową przekąską jest pieczywo chrupkie. Ponadto daje ono całkiem sporo dietetycznych rozwiązań. Możemy położyć na nie chudą wędlinę, ser pleśniowy, pomidora, oliwkę i otrzymać gotowe zdrowe przekąski na spotkanie z przyjaciółmi.

Fit przekąski dla zabieganych

Zdrową alternatywą dla amatorów podjadania zawsze będą świeże owoce. Owszem, zawierają cukier ale poza nim mają mnóstwo wartości odżywczych, nawadniają organizm, zmniejszają ochotę na słodycze. Jeżeli jemy owoce ze skórką dostarczamy organizmowi zbawiennego błonnika, który jest niezbędny dla efektywnego trawienia. Pułapką mogą natomiast okazać się suszone owoce jak morele, śliwki, a nawet jabłka czy banan. Zawartość cukru na sto gramów suszonych owoców jest dużo większa niż w owocach świeżych. Łatwo jest więc zjeść bardzo dużo cukru nie mając nad tym kontroli. 

Przez cały rok możemy także korzystać z dobrodziejstw natury takich jak: truskawki, czy maliny w formie owoców liofilizowanych. Zachowują wszystkie wartości odżywcze, nie są dodatkowo słodzone  więc można jeść niemal bez wyrzutów sumienia. Tego typu owoce doskonale nadają się do owsianki, ale także jako samodzielna przekąska.

Dla zabieganych wyjątkowo wygodną opcją są batony zbożowe. One także są źródłem błonnika, często mają niską zawartość cukru a przy okazji są naprawdę smaczne. Równie wygodne i wartościowe są jogurty pitne zbożowe lub – dla bardziej aktywnych – proteinowe.

Przekąski na prezent

W zależności od potrzeb, trybu życia i celu jaki chcemy osiągnąć mamy obecnie bardzo duży wybór zdrowych przekąsek. Wielbiciele chrupania przed telewizorem nie są już skazani na niezdrowe chipsy. Producenci oferują zarówno słodkie, jak i słone produkty. Dlaczego więc, jeżeli to takie łatwe, nie zmienić naszych złych nawyków na dobre? Co więcej – zdrowe przekąski to także doskonała opcja na prezent dla kogoś bliskiego lub podarunek dla gospodarza domówki, na którą się wybieramy. Wysokiej jakości czekolada (o ile nie zjemy całej tabliczki samodzielnie), liofilizowane, kolorowe owoce czy na przykład wysokiej jakości masło orzechowe stanowią świetne połączenie smaku, zdrowia i wysokich walorów. 

Zdrowe przekąski to doskonałe zastępstwo dla tradycyjnych snacków, pamiętajmy jednak, że nie możemy jeść ich bez opamiętania. Orzechy zawierają tłuszcz i kalorie, suszone owoce – cukier, podobnie jak batony. Jeżeli jednak umiejętnie wpasujemy je w dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, będą smacznym i zdrowym urozmaiceniem codziennej diety.

OLI